De positive budskaber om akvakultur

IMG_0681-1-e 1523275704889

Niels Dalsgaard giver i dette indlæg sit bud på, hvordan vi får fremmet de positive budskaber om akvakultur i Danmark.

 

Hvordan vi får fremmet de positive budskaber om akvakultur i Danmark? Det er der bestemt potentiale for, og det bekræftes af en undersøgelse som FødevareWatch bragte den 1. februar 2019. Undersøgelsen tog udgangspunkt i, hvad danskerne mener, at politikerne bør arbejde med at fremme på fødevarefronten. Her svarer ca. 49 % af forbrugerne, at de vil have politikerne til at fremme sunde fødevarer, mens ca. 46 set % vil have mere klimavenlige fødevarer. Det er positive svar for Dansk Akvakultur, da vi faktisk opdrætter produkter, som kan levere gode resultater på begge punkter.


Fisk nævnes ofte som et klimavenligt og ressourceeffektivt fødevarevalg og fisk er sundt, da det rummer vigtige omega 3-fedtsyrer, som er gode for hjerte og kredsløb. Det er gode budskaber, som vi ikke kun skal formidle til politiske beslutningstagere og interesseorganisationer eller andre folk fra fødevaremiljøet. Når forbrugerne giver udtryk for, at de vil have politikerne til at fremme sunde fødevarer, så er det en bunden opgave, at vi i Dansk Akvakultur stadig må og kan blive bedre til også at fortælle forbrugerne om fordelene ved at spise fisk. Da fordelene er de samme for både opdrættet og vildtfanget fisk skal dette også ske i samarbejde med de danske fiskeriforeninger og fiskeindustrien i Fiskepartnerskabet.


Vi har planlagt en række initiativer, som sætter fokus på de gode produkter, som findes hos Dansk Akvakulturs medlemmer. I denne måned deltager vi f.eks. i konceptet Mad & Mad, hvor Tænketanken FREJ har inviteret os. Her skal vi møde en række bevidste forbrugere, som vi får mulighed for at præsentere både ferskvands - og havopdrættede fiskeprodukter for. Fisken vil blive tilberedt af kokke fra Suhrs Højskole, som giver forbrugerne inspiration til, hvordan vores kvalitetsprodukter kan anvendes ved middagsbordet.
I maj deltager vi i Madens Folkemøde, hvor vi selv har taget ansvaret for at afvikle debatarrangementer. Her vil vi også benytte lejligheden til at stille skarpt på akvakultur som et klimavenligt og ressourceeffektivt erhverv i selskab med både samarbejdspartnere og kritikere.


Det er denne vej vi skal gå, hvis vi skal øge forbrugernes kendskab til vores gode produkter. Vi skal udnytte det fine samarbejde vi har med både leverandører, samarbejdspartnere og organisationer med interesse for akvakultur. Jo mere vi i fællesskab kan fortælle den gode og positive historie, desto tydeligere bliver det hos både forbrugere og beslutningstagere, at Dansk Akvakultur har de klimavenlige og sunde produkter, som efterspørges.

Lad os derfor fortsætte det gode samarbejde, så vi kan fortælle de positive historier. Det gavner fødevareerhvervet, det gavner Dansk Akvakultur og det gavner i sidste ende også forbrugerne!