Spis mere fisk!

SIPS FISK

At fisk er sundt, er næppe nogen hemmelighed. Derfor anbefaler Fødevarestyrelsen også i sine kostråd, at du spiser minimum to gange ugen. Og gerne 200 g fed fisk som laks eller ørred.

 

Danskerne spiser ikke nok fisk. Det er konklusionen til trods for Fødevarestyrelsens anbefaling om, at danskerne spiser fisk minimum 2 gange om ugen. Dette svarer til godt 350 g, hvilket er godt 100 g mere end gennemsnitsdanskeren spiser på en uge.

 

Der er ellers flere gode grunde til at spise fisk. Ifølge Hjerteforeningen er fisk hjertevenlig kost, som bekæmper åreforkalkning og forhøjet blodtryk. Det skyldes bl.a. at fisk er rige på omega 3-fedtsyrer, protein, D-vitamin, jod og selen.

 

I Dansk Akvakultur vil vi gerne bidrage aktivt til, at danskerne får mere smag for fisk. Derfor er vi med i Partnerskabet for fisk og skaldyr, som har til formål at få danskerne til at flytte de sidste 100 g fisk/skaldyr fra køledisken og over på middagstallerkenen.

Eksempelvis kan du finde kvalitetsfisk fra flere af Dansk Akvakulturs medlemmer hos en række danske supermarkedskæder. Produkterne kan du blandt andet finde på 2gangeomugen.dk, som samler de bedste tilbud på fisk i de danske supermarkedskæder.

 

Læs mere om Partnerskabet for fisk og skaldyr her